Kickan och Arrow

Hej! Ännu en tjej som tänkte skriva om två hästar! Jag heter Matilda och är snart 14 år. I sommar blir det min fjärde gång som jag åker till sjöis. Jag har varit på ett tre-dagars, ett 6-dagars och ett 8-dagars läger förut, och i år hittar ni mig på sjöstjärnan vecka 27! Jag drar dit med Alice, Elisa och massa andra goa tjejer som jag träffade förra året. Jag har aldrig hyrt häst från sjöstjärnan nån gång, men det kanske blir aktuellt om et par år, vad vet jag? I alla fall, jag ska berätta lite om två hästar som jag ridit på lägrena.

2009

År 2009 var mitt första år på sjöis. Jag åkte dit med min kompis Maja en helg. Jag fick då rida Kickan! jag hade spanat in Kickan före, på hemsidan, men inte önskat någon häst eftersom det var mitt första år. När jag träffade henne första gången var hon lite typiskt stoig, lite bitchig alltså och försökte nafsa osv. men jag bestämde mig och så fort hon fattade att det inte funkade så lade hon av. Hon är en häst med mycket personlighet, men skulle aldrig göra något på riktigt, hon såg bara lite sur ut ibland. Sadeln var inte en favorit heller, men människor sparkar hon inte, och hon var väldigt mysig. Jag skulle sedan rida henne. Fick reda på att hon sparkade andra hästar, (passande namn) så alla var livrädda för mig där jag kom skrittandes på min lilla tjocka ponny. Det är nästan roligt om jag tänker på det nu. Jag kommer ihåg första ridpasset, hur stark, pigg och busig hon var. Hon ville gärna spurta iväg! Gillade henne inte alls då, men lovade min ledare att göra ett försök till. och det blev bättre. Vi blev allt mer fästa vid varandra. (kanske inte hon då, men i alla fall jag)

2010

Fick henne på mitt andra läger också, där jag även hade med mig Elisa, och det var en rolig men kämpig vecka. Hon ville inte bada! Hon stegrade och hoppade, och jag fick ha med mig många kvistar, men till slut gick det, även om hon inte simmade länge och hon stegrade högt. Men det var kul! Hoppningen gick bra i paddocken, så jag tänkte att det skulle gå bra att hoppa på gräsbanan. Men icke. Det slutade med en avramling, att vi rev hela muren så att den välte, och ett oräkneligt antal vägringar, men tillslut kom vi över sista hindret och jag klappade den svettiga halsen. Jag önskade inte henne till året efter, haha. Men jag lärde mig otroligt mycket av henne. Dressyren gick bättre med tiden. Man fick kämpa om man ville ha kontroll över denna lilla runda gosiga hästen.


2011

år 2011 hade jag önskat nya hästar. Alkmene är den enda jag kommer ihåg, men jag hoppades på henne. Jag fick Arrow! kommer ihåg första lektionen som gick jättebra. Han är så fin i dressyren, och har världens mjukaste galopp! Han är mjuk och lyssnar bra, har lite svårt att gå framåt när han inte vill, men det gick jättebra sedan. Han lyssnar och är varken seg eller pigg. I hoppningen gick det helt okej, kanske inte i paddocken eftersom vi hoppade 5 1/2:an och då hade vi inte så mycket fart. Jag flög av eftersom att han stannade och sedan hoppade. gjorde inte om misstaget igen utan var på med skänkel och var beredd på att han alltid hoppar, aldrig stannar. På gräsbanan dock gick det underbart, vi flög. Han är duktigare på högre och större hinde, när han har mer fart, än vad han är på låga. Han ville gärna bada, och jag hade kul. Fick vara med på hoppstafetten på avslutningen med honom. Vi kom tyvärr sist. :) 
Jag älskar Arrow, han är en känslig häst som man inte kan sparka eller rycka i, och det gillar jag, men det klickade inte, tyvärr. Så till 2012 har jag inte önskat honom. 






Kram Matilda




Ps. Jag är med i en fototävling på hööks och eftersom jag gärna vill vinna så ska jag marknadsföra lite. Rösta rösta ;) Klicka här! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0